In de pers


L’Ipermestra
NRC:

Het toneelbeeld houdt drie aktes lang een ongenaakbare aristocratische schoonheid.

Volkskrant:

Mede dankzij de even simpele als oogverblindend mooie gewaden van ontwerpster Mirjam Pater en de multifunctionele blokkendoos waaruit decorontwerper Eric Goossens kerkers en kastelen bouwt, is l’Ipermestra een voorstelling geworden die zich kan meten met die van de Nederlandse Opera.

 

Maria de Buenos Aires
GPD:

Een oogverblindende mooie ‘Maria’

Zoals ook qua decor en kostuums alles aan deze voorstelling visueel buitengewoon aantrekkelijk is.

Granida
Trouw:

Decor (Eric Goossens), kostuums (Mirjam Pater) en licht (Uri Rapaport) roepen herinneringen wakker aan Cavalli’s ’L’Ipermestra’ waarmee hetzelfde team in het Festival Oude Muziek zoveel indruk maakte.

AD:

Granida is een voorstelling met veel vaart en humor, verleidelijk voor oog en oor.

NRC:

Charmant is de voorstelling door het contrast tussen minimale middelen en maximale inzet. Van de zangers, die allen vele tientallen pagina’s Hooft uit het hoofd leerden.Van regisseur Wim Trompert, die grappige scènes ensceneert in het neutrale toneelbeeld van Eric Goossens: een grote bank, bomen, herders met lammetjes op wieltjes en een heuse zilvervloot.

Den Haag Centraal:

Ondanks de niet geringe omvang springlevend en boeiend ook door de vindingrijkdom van regisseur Wim trompert en het aandeel van Mike Fentross (muzikale leiding), Eric Goossens (decor), Mirjam Pater (kostuums) en Uri Rapaport (licht).

www.operanederland.nl:

Regisseur Wim Trompert heeft een passend naïeve sfeer gecreëerd van het pastorale toneel in een intiem decor van Eric Goossens.

www.operamagazine.nl:

Het verhaal, het acteerwerk en het decor (met een aantal special effects) mogen er wezen.

www.ithtr.nl:

Leuke vondsten als een bulderende Ostrobas die ten tonele wordt gevoerd per zilvervloot, staande op een immens schip dat drijft op muntstukken.

www.theaterjournaal.nl:

Het deels uit abstracte elementen opgebouwde decor is uitgevoerd in rijke kleuren en warm licht. Het geheel blijft daardoor prettig intiem. In die omgeving komen de werkelijk prachtige liederen, gezongen door onder anderen Tania Kross als Granida en Jeroen de Vaal als Daifilo schitterend tot hun recht.

La Barca
Twentse courant:

De Nationale Reisopera heeft hier een prachtig spektakelstuk van gemaakt.  Je kijkt je ogen uit naar alles wat plaatsvindt in die robuuste boot vol hout en plaatstaal, waarvan praktisch elk onderdeel blijkt te kunnen bewegen.

Operanetz:

Eric Goossens schafft eine Bühne, die wie das Sammelsurium eines antiquierten cruise-ships wirkt; lässt Brücke, Reling, Gangway, Decks, Rettungsringe, funnel gebrochen erscheinen und gibt die Assoziationen von Auslaufen, Reisen und Anlegen.

Joseph and the amazing technicolor dreamcoat
GPD:

Een kleurrijk spektakel vol verassende vondsten in vormgeving en spel. Fraaie toneelbeelden denderen in een frisse vaart voorbij, Hier en daar voorzien van een Monty Python-achtig absurdisme.

Musicalsite:

Voeg daar nog aan toe dat alles heel lekker oogt en klinkt en dan weet je waarom Joseph plots een stuk interessanter is geworden.

 

de Zevensprong
GPD:

.., maar moet het  bovenal hebben van het geweldige decor van Eric Goossens. De simpele en toch imponerende vormgeving die hij met name aan het mysterieuze trappenhuis in het verhaal heeft gegeven, draagt in belangrijke mate bij aan het goede gevoel dat deze musical achterlaat.

Algemeen dagblad:

Met de eenvoudige maar zeer doeltreffende decors van Eric Goossens

Musicalfan:

De vloer zakt onder het décor vandaan en uit de wanden ontvouwd zich een enorm, dansend trappenhuis waar Harry Potter een puntje aan kan zuigen. Technisch geweld? Nee. Creatief? Ja!

Telegraaf:

Vindingrijke décor van Eric Goossens.

de Zwarte Bladzijde
The New York Times

“The story of the Leusden was never told in Holland,” Mr. Balai said. “It was the largest murder case in the history of the slave trade, but no one ever talked about it.”The exhibition at the Maritime Museum, created by a theater set designer, relies on the experience of being inside a replica of the ship to engage visitors. While they are in the dark hold, visitors will hear fearful voices asking where they are headed and why they are being held captive. Paper tags hang from the ceiling, scribbled with the names, ages and dates of capture of the Africans on board — names from the West India Company archives. In the final room, those nametags become gravestones, with faces of real people in place of the data to convey the true human toll.

Droomvlucht
De Limburger:

Droomvlucht imponeert vooral visueel. De kostuums, het decor, de belichting en de pruiken zijn indrukwekkend.

Elsevier:

De vormgeving van de musical is een lust voor het oog.

Metro:

Droomvlucht is adembenemend. Zowel visueel als qua zang en dans.

Telegraaf:

Traktatie voor de zintuigen. In combinatie met het tot in de puntjes verzorgde decor en de met het oog voor detail uitgevoerde choreografieën, kostuums, grime en pruiken is Droomvlucht een lust voor oog en oor geworden.

Brabants dagblad:

De ingenieuze decors hebben, samen met de kostuums en de opmerkelijke choreografie, maximaal ‘droomeffect’.

Onder Groene hemel
De Limburger:

Ook verdient het prachtige decor van Eric Goossens vermelding. Dat is van een opvallende grootsheid. Mooi te constateren dat een musical niet per definitie grote balletten, veren en showtrappen nodig heeft. Nergens is een laklaag over Onder de Groene Hemel gegaan en dat is een even gedurfde als geslaagde keuze.

Metro:

Bos Theaterproducties heeft met haar beperkte middelen een plaatje van Onder de Groene Hemel gemaakt. Het hoeft niet altijd zo moeilijk en met 23 ledschermen als dat financieel niet haalbaar is, zo blijkt maar weer.

Cultuurbewust.nl:

Naast een prachtig toneelbeeld vol koorden en fietsen die dankzij getouwtrek over het toneel bewegen, is een belangrijk onderdeel van het decor een groot schilderij. Op dit doek is een rooskleurig landschap afgebeeld, dat staat voor de ideologie van de hippies. Gedurende de voorstelling verandert het schilderij met hun persoonlijke ontwikkelingen mee. Van groots en overheersend, naar in stukken geknipt en door de war, tot keurig ingelijst.

Musical Reports:

Het decor van de voorstelling is voor deze kleine productie vrij uitgebreid te noemen en past helemaal in de Flower Powertijd van toen. Extra leuk zijn de wat kneuterige elementen zoals een kledingrek dat als tram fungeert en de fietsscènes, waarbij de fietsen aan touwen zitten, en de castleden de fietsers weer terug trekken naar het beginpunt.

Theaterparadijs:

Aan decor en rekwisieten geen gebrek. De rekwisieten hangen allemaal klaar in de lucht en worden naar beneden gehaald wanneer ze nodig zijn. Stoelen, fietsen, een bed, ideaal om ze op deze manier in te zetten en een mooi toneelbeeld te creëren.

Sweeney Todd
gay.nl

Wat de voorstelling echter naar een nog hoger niveau tilt is het fantastische decor

HDC

Hoe leuk kan het theaterbezoek zijn. Wie nu het Zonnehuis in Amsterdam-Noord betreedt, waant zich in het Londen van 1850, waar toevallig driehonderd mensen zitten.

Das musicalmagasin

“Das grösste Kompliment aber muss der Kunstfertigkeit gelten, diese umfangreiche Geschichte mit ihren vielen Schauplätzen auf so wenig Raum untergebracht zu haben. Regisseur Koen van Dijk, Choreografin Chiara Re und Ausstatter Eric Goossens haben es auf höchst kreative und einfallsreiche Weise geschafft, jedes Fitzelchen Platz auszunutzen, das Het Zonnehuis bietet.”

de Volkskrant

Het podium van het intieme Zonnehuis lijkt op het eerste gezicht veel te klein voor zo’n grootschalige Broadwaymusical, maar het decor is heel multifunctioneel over de hele zaal uitgesmeerd. Het publiek heeft als het ware een stoeltje midden op straat in Londen.

musicalnieuws.nl

Het decor van Eric Goossens geeft dit op uiterst vernuftige wijze weer door Sweeney op te laten duiken uit een luik en met putdeksels in de podium.

Erg origineel is ook de wijze waarop de zaal in zijn geheel wordt benut, waardoor je soms naar achteren en regelmatig naar opzij moet kijken. Dit geeft nog eens extra het idee dat je midden in het verhaal zit!

musicalworld.nl

Ook bij deze productie is er goed gebruik gemaakt van de sfeer in dit prachtige theater. Je waant je echt in het 19e-eeuwse Londen. De spelers lopen door het publiek en trekken je zo echt in het verhaal. Details, zoals de vogeltjes die aan het plafond boven het publiek hangen, maken het plaatje af.

theaterparadijs

Daarnaast is er optimaal gebruik gemaakt van de locatie, door in en rond het publiek te spelen en brengt het decor je gelijk terug naar het 19e-eeuwse Londen.

Tita Tovenaar
Volkskrant:

Een verbluffend décor. Vormgever Eric Goossens laat een staaltje magie zien.

GPD:

Tita Tovenaar is een feestelijke, betoverend mooi vormgegeven voorstelling

Musicalfan:

Waar TiTaTovenaar een dikke tien mee scoort, zijn het decor en de kostuums. Eric Goossens ontwierp een decor dat er letterlijk ‘rond’-uit geweldig uitziet

Algemeen dagblad:

De musical speelt zich af tegen een vernuftig decor.

Telegraaf:

Visuele traktatie met een snufje magie.

Amandla Mandela
Cultuurpodium online:

Complimenten zijn zeker ook op zijn plaats voor Eric Goossens die met een bescheiden maar sterk beeldend decor precies die ruimte creeërt waar de voorstelling in kan groeien.

Twentse Courant:

Het toneelbeeld ademd ook liefde voor het onderwerp uit. En zo kun je lang doorgaan met het opsommen van wat er allemaal deugt aan deze voorstelling. Van de invulling van de bijrollen tot het effectieve toneelbeeld.

Trouw:

In een mooi sfeervol toneelbeeld vol hout, metershoge zwart-wit foto’s en een enkel abstract decorstuk trekt vervolgens het leven van Mandela voorbij.

Musicalsite.be:

Eric Goossens verzorgde op zijn beurt het decorontwerp dat eenvoudig en tegelijkertijd functioneel is. Hierbij maakt hij ook gebruik van zorgvuldig uitgekozen projecties, die het verhaal van Mandela versterken. Coen van der Hoeven vult het decorontwerp van Goossens briljant aan met een schitterend lichtontwerp.

Kiss of the Spider Woman
Theaterkrant

Heel goed werk levert vooral ook decorontwerper Eric Goossens. Centraal staat natuurlijk een getraliede gevangeniscel, maar deze kan naar alle kanten worden gedraaid, zodat het toch niet statisch wordt.

Das musicalmagasin

Die Bühne ist klein, das Bühnenbild van Eric Goossens passt sich in Grösse und aufwand an, aber es funktioniert perfekt.

musicalblog

Zonnetheater biedt mooi decor.

NRC

een voormalig buurthuis in Amsterdam Noord, waar de traliepatronen niet alleen het toneelbeeld bepalen, maar ook tot in de zaal reiken. Zo worden toneel en zaal effectief naar elkaar toe getrokken. Een spannend lichtontwerp doet de rest.

Tick Tick Boom
Dagblad van het Noorden:

Het tikken van de klok in het machtige decor heeft iets alarmerends.

Het Theaterplein:

In een zeer mooi decor van Eric Goossens.

Rheingold op de Rijn

Opernnetz

Auf den ersten Blick beeindruckend ist das Bühnenbild von Eric Goossens, das sich geschickt mit den Wänden des Frachtraums verbindet. Die Vertiefung in der erhöhten Spielfläche füllt sich zum Vorspiel mit Wasser für den Rhein. Dahinter sitzt aufsteigend das Orchester. Durch einen Mittelgang zwischen den Musikern verläuft eine vielfältig genutzte Bahntrasse in den Hintergrund, auf der eine Lore in Nibelheim fährt und die auch die Brücke nach Wallhall darstellt. Aber es gibt noch eine Vielzahl von nicht einsehbaren Auftrittsmöglichkeiten, die eine wichtige Grundlage für die kurzweilige Regie von Wim Trompert darstellen.

Operamagazine

Waar veel decorbouwers zich wereldwijd voor deze scène het hoofd breken over plastic, tule of een andere verbeelding van water, spartelen de Rijnmeisjes en de gnoom dankzij ontwerper Eric Goossens in echt water dat wordt opgepompt vanuit een enorme tank ergens backstage.

Rheinische Post

Rheingold auf dem Rhein war Gold wert Immer präsent blieb während der Aufführung die außergewöhnliche Beschaffenheit des Aufführungsortes. Requisiten glitten auf Verladeschienen durch das Orchester auf die Bühne, die Musiker imitierten mit Hammerschlägen auf den Schiffsrumpf Alberichs Schmiede und Wotan trieb auf einem Schwimmreifen durch den Bühnen-Pool.

WAZ de westen

Eric Goosens hat den Damen, die das Rheingold hüten, ein Bühnen-Becken gebaut. Das Rheinchen im Rhein wird üppig bespielt: Wann sah man Profi-Sängerinnen so lustvoll-lockend planschen? Aus Stein müsste der Zuschauer sein, der in der grandios quirlig inszenierten Eröffnungsszene nicht schmerzlich bedauert, kein Badezeug dabei zu haben.

Opusklassiek

Wim Trompert en ontwerper Eric Goossens losten dat probleem met een grote bak die zowel waterbassin (de Rijn) als speelvlak kon zijn, terwijl een door het orkest oplopend voetpad met rails op meerdere wijze bruikbaar werd voor zowel de meer spectaculaire opkomsten en als verbinding met het Walhalla.